Replik; Anita Ferm lever inte i min värld heller

På Anita Ferm och Richard Gatarskis inlägg om gymnasieskolan!

det intressanta är kanske att de som undervisar på lärarutbildningen och skriver skolplaner inte är nära framtiden utan snarare närmare sig pensionsålder …
Man kan ju inte skapa framtiden med dagens idéer. Var kommer de största innovationerna ifrån … ? Har vi inte alltid försökt att döda nyskapande, Newton, stoppa rap musiken etc ..

Hade de tagit sig tid att vara med fler tweens än sina barnbarn kanske de skulle kunna förstå vad kreativitet är och i vilken värld de växer upp i. Var det inte Gundrun Schyman som var eld och lågor när hon hade gått en kurs på universitet och träffat ungdomar. Skolan idag känns lite som en ‘container’ och jag undrar ju vad Ferm menar med, bli en bra medborgare.?

När det gäller språk och matematik är det grunden till all kunskap – alla stora kulturer har sin grund i matematik och språk, dessa kan vi aldrig tumma på…. estetik uttrycker detta samt så är det ingångar till olika lärstilar, dvs att utgå från tex bild, data för att komma till matematik. Det Gatarski glömmer i sitt inlägg med estetik och chans är att de bakom är det som läser bra, har ett utvecklat matematiktänkande, kanske inte just de som kan alla formler. Jag skulle gladeligen låta mina elever sitta och spela Casino och diskutera matematiken bakom den om jag hade tillgång till ett icke Kommersiellt casinon.

Det största problemet vi har i dag med rekrytering till IT och matematik är att de görs för dålig PR för dessa, våra kändisar skall tydligen vara dumma….

Teknikspanarna var ett försök med det var ju trist så ***, det var någon kort intervju med en kille från BWO som gick på KTH och så skulle problemet vara löst.

Hade varit intressant om svenska företag kunde slå sina kloka huvuden ihop och göra något mindre kommersiellt och mer utbildande och med mer webb 2.0.

IKT är kommunikationsverktyg – dvs min farfar (civ.ing. KTH 1940, vd för Sveriges Varvsindustriförening, vd för Stiftelsen för Skeppsbyggnadsteknisk Forskning) byggde båtar och älskade räknestickan, blyertspennan och papper, Han utvecklade tydligen även enligt – det datorhistoriska dokumentationsprojektet – Från matematikmaskin till IT – ”Styrbjörn: Utvecklingen och användningen av ett konstruktions- och produktionssystem för skeppsbyggnad vid Kockums under 1960- och 1970- talen”, jag ser fram emot den nya Sony-Ericsson. Skillnaden är inte större…

Läs gärna ett av mina tidigare inlägg om saken.

Just nu sitter mina elever och ska mötas på Club Penguinminclip.se. Min vän som är Interaktionsdesigner på SVT text/webb har just anställt två nyexade gymnasister dels för det är högkonjunktur i branschen men även dels för att de är bra på just det som är det senaste,  det senaste …

För några dagar sedan gav en av mina äldsta vänner ut sin nya låt på The Pirate Bay med följden att över 100 000 personer laddat ner den... … … och vad vill vi eleverna skall lära sig!?!?!?

Advertisements

2 thoughts on “Replik; Anita Ferm lever inte i min värld heller

  1. Hej där!
    Dina elever får gärna räkna på Mr Greens matematik och casino-formler. Om de är under 18 år kommer vi aldrig tillåta att de blir medlemmar och så länge de inte är inloggade så kan de bara spela för ”låtsaspengar”.

    Black Jack och Caribbean Poker och andra casinospel är ju annars matematiskt intressanta fenomen som du redan noterat i vår företagsblogg. Det gäller för övrigt alla våra spel som alla bygger på derivat eller sannolikhet.

    Om du vill ha stimulerande case så kan du ju låta dina elever räkna på en valfri vinsttabell för en enarmad bandit. Det är sannolikhetsberäkningar i den högre skolan och det kan bli ganska dyrt för casinot om det är några felaktigheter i den (vinsttabellen).

    Mikael Pawlo
    Managing Director
    Mr Green

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s