Beslutsfattare måste anpassa skolan till digitaliseringen av samhället

snor rakt av en helt grym artikel av Stefan Pålsson på KK-stiftelsen …

I det här dokumentet lyfter man särskilt fram en av punkterna, nämligen digital kompetens. Man konstaterar att IT-användningen långsamt börjar få genomslag i skolan, men det räcker inte för att hålla jämna steg med utvecklingen i andra delar av samhället, exempelvis inom näringslivet och i den offentliga förvaltningen.

Samtidigt understryks att det krävs strukturella förändringar inom utbildningssystemet för att IT-användningen ska kunna integreras i undervisningen på ett naturligt sätt. Dessutom är det nödvändigt att synen på undervisning och lärande förändras. Kunskapsförmedling måste  i än högre grad än idag ersättas av ett undersökande arbetssätt och ett gemensamt lärande, där både lärare och elever antar nya roller än i den traditionella skolan. Det gäller även att kunna knyta samman det formella med det informella lärandet på helt andra sätt än tidigare.

Så nu får alla, lärarna, rektorer, grundskolechefer, skolchefer, skolborgarråd, skolministrar, regeringscehfer etc sin del av kängan av Europeiska kommissionen.

Vad har hänt sen Lissabonstrategin. Tittar vi på länken;
Lissabonstrategin är en högt prioriterad fråga för Sverige som har verkat för ett kraftfullt genomförande av strategin på såväl EU-nivå som på nationell nivå.

Finns ju en delintressant där att följa upp …

(jag hänvisar till KKstiftelsens artikel jag har ej själv läst rapporten än)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s