Varför spela Phun, World of Goo och Bridge Builder i skolan?

Uppdaterad 2009-03-24

Så vad har detta med saken att göra. Jo jag har en elev som sitter hemma och spelar Phun eller rättare sagt bygger bla magneter i Phun. Nu har han tjatat sig till att vi ska installera Phun på skolans datorer och lovat att hålla en lektion om det för oss andra. Sagt som gjort, att installera ett spel inom Stockholms stad är lättare sagt än gjort men, skam den som ger sig. Phun är skapat av 22 åriga – geniet Emil Ernerfeldts vid HPC2N och VRlab vid Umeå universitet, där för övrigt min svågers far professor Lars Beckman var rektor .

Blev även tipsad om World of Goo av min ryske vän Dr i matematik Apassov vars 6-åriga dotter spöar alla pappas kompisar i Mahjong och blev super glad då jag visade henne Logic 3D som vi för övrigt i klass 4 har klarat till nivå 27.

Bridge Builder är precis som de säger is simple yet brilliant, titta själva

Så varför ska vi hålla på med sådan här spel och tjafs i skolan då, jo för att det är så roooligt och barnen älskar det. Men man kan ju börja med att titta i kursplanerna om vad de säger om de Naturorienterade ämnena och speciellt fysik; Fysikämnet syftar till att beskriva och förklara naturen ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Samtidigt skall utbildningen befästa upptäckandets fascination och glädje och människans förundran och nyfikenhet såväl inför vardagslivets fenomen som inför mikro- och makrokosmos. Och kanske även lite för att regeringen i U2009/914/G & U2008/6186/G instämmer helt med det ovan.
Titta gärna på Skolministerns syn på saken, och hans matematiklektion av 51-49=18?,  tyvärr kan jag inte lägga in den då den inte finns på youtube.

Uppdaterad 2009-03-24
Efter mitt inlägg uppmärksammade tidningen Metro problemet med artiklen 23 minus 17 = 0

En tanke på “Varför spela Phun, World of Goo och Bridge Builder i skolan?

  1. Ping: Varför spela Phun, World of Goo och Bridge Builder i skolan? « Elever utforskar webb 2.0 « Teknik

Lämna en kommentar