vad betyder 17 § i Upphovsrätten för lärare och elever…

För ett tag sedan skrev jag en kommentar på ett inlägg om talböcker.

Jag tog upp detta på en tur på Vaxholmsbåten med nya IT-ansvarige i Stockholms stad som fick mig att tänka efter lite och undersöka saken vidare …

TPB säger på sin sida följande: (TPB är Talboks- och punktskriftsbiblioteket ej The Pirate Bay)
17 § upphovsrättslagen reglerar framställning och användning av anpassade medier för personer med funktionshinder som behöver detta för att kunna ta del av verket, det vill säga personer med läshandikapp.

Så att jag lagt upp böckerna på skolans server var ingen bra ide men eleven får gärna göra det så som jag har förstått det och sedan spara den som en mp3. (detta är självfallet åtgärdat nu).

Jag har mailat Specialpedagogiska skolmyndigheten (spsm) och frågat om Upphovsätten för att få det bekräftat och styrkt, tills deras svar kommer kan ni läsa vad de har att säga om frågan.

Uppdatering 090616
Första svar från spsm:
”…Enligt lag är det förbjudet att kopiera Daisy skivor för alla elevgrupper. …”
-Ja men nästa fråga är får eleven själv göra en kopia? Inväntar svar …

En spännande föreläsning finns att ta del av hos .SE om Video om undervisning, copyright och copyleft

Lämna en kommentar